Jakie są klasy lepkości oleju silnikowego?

Doświadczeni kierowcy z pewnością nie mają problemu z określeniem tego, kiedy należy wymienić olej w pojeździe oraz jak dobrać go do silnika. Pomóc w tym mogą oczywiście zalecenia producenta pojazdu, jednak problem tkwi w samych oznaczeniach olejów. Co więc powinieneś wiedzieć o olejach silnikowych? Jakie są klasy ich lepkości?

 

Klasy lepkości oleju silnikowego według SAE

Klasyfikacja lepkości olejów silnikowych według SAE (Society of Automotive Engineers) to podział pomagający określić grubość filmu olejowego. W przypadku oleju silnikowego grubość filmu mierzona jest i w niskich i wysokich temperaturach.

Oznaczenie klasyfikacji SAE można rozpoznać po literze “w” (winter - od ang. zima). Warunki pomiarów muszą odpowiadać warunkom panującym w silniku podczas jego uruchamiania na zimno. Przy takich pomiarach używa się symulatora “zimnego startu” (CCS). Stowarzyszenie to wyróżniło 14 klas lepkości, tj. 6 zimowych (oznaczanych cyfrą przed literą “w” - 0w, 5w, 10w, 15w, 20w, 25w) oraz 8 letnich (oznaczanych liczbą po literze “w” - w8, w12, w16, w20, w30, w40, w50, w60). Zimowe klasy olejów ustala się na podstawie ich lepkości maksymalnej, którą mogą osiągnąć przy danej ujemnej temperaturze. Z kolei klasy letnie ustala się według maksymalnej i minimalnej lepkości w temperaturze 100 stopni i minimalnej lepkości w temperaturze 150 stopni.

Co oznaczają liczby określające lepkość?

Wiemy już, jak mierzy się lepkość oleju. Jednak co dokładnie znaczą liczby, które tą lepkość definiują? Ich wartość oznacza przepływ oleju. Im niższa wartość, tym przepływ oleju będzie lepszy. Oznacza to, że olej z oznaczeniem 5w30 będzie łatwiej przepływał w temperaturze rozruchu niż olej 10w30. Ten z kolei przy normalnej temperaturze pracy silnika ma lepszy przepływ niż 10w40. Jest to ważne, ponieważ oleje silnikowe naturalnie gęstnieją w miarę ochładzania się silnika, a rozrzedzają się po podgrzaniu.

 

Podsumowując - oleje rzadkie, o niskiej lepkości przepływają przez silnik i chronią jego części w niskiej temperaturze, natomiast oleje gęste i lepkie lepiej zachowują trwałość filmu olejowego. Dzięki temu skutecznie zabezpieczają jednostkę napędową w wysokiej temperaturze.

Podsumowanie

Niezależnie od tego, czy przekonuje cię do siebie olej mineralny, syntetyczny, czy półsyntetyczny, jego lepkość powinna być dobierana zgodnie z kilkoma punktami:

- lepkością wymaganą przez producenta,

- parametrami specyfikacji od producenta,

- informacjami z instrukcji obsługi pojazdu.

Zaniedbanie wyboru może doprowadzić do przedwczesnego zatarcia silnika, dlatego wybór musi być świadomy.

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl